Thursday, March 12, 2009

Dragon Ball - Evolution

Penilaian aku tentang cerita ini ialah tidak memuaskan. Seperti yang ak jangka pada sebelum ini kerana kos belanjawan meraka yang sedikit menyebabkan "CGI" cerita ini seperti bertaraf rendah. "CGI" cerita ini menampakkan seperti tidak menjadi, menampakkan cerita ini seperti kartun. Dari sudut skrip pula, menampakkan cerita ini agak kelakar dan keseluruhan skrip menepati jalan cerita. Dari segi aksi pula, menampakkan kekurangan kerana babak pertarungan hanyalah sekejap dan sedikit sahaja. Pandangan dan penilaian cerita ini tentang babak aksi semestilah tinggi kerana seperti yang ditonjolkan anime Dragon Ball sebelum ini yang penuh dengan aksi. Secara keseluruhannya, aku sebagai pemerhati filem-filem dunia ini memberikan markah 2/5 untuk Dragon Ball.

12 comments:

  1. msti la dol.
    hahaha.
    soree x ajak ko.

    ReplyDelete
  2. tawu xpew.
    i pwn rugi ma.
    siap i tgk hari pertame ag doe.
    nyesal2.
    hahahaha

    ReplyDelete
  3. sebenanye crite ni x la terok sangat.. kalo ko nak wat cite ni rase best, jgn bandingkan dengan versi komik/anime..


    bg aku skrip cite ni xla ikut jalan crite sebenar, banyak beza die kalo ko prasan..


    aku still bleh bg 3.5/5 utk DBE walaupun evolusi yang dorang buat 2 ketare sangat.

    ReplyDelete
  4. ak hanye memberi komentar.
    ko kne phm.
    setiap org, pndngan dye berbeza.

    yg psl skrip 2, ak citer psl dlm citer nie, bkn pd jln citer sebenar.
    td ko gak yg ckp, jgn bndingkn ngn citer anime dye kn?
    skang nie ko yg bandingkn ngn anime dye.
    xkn nk tiru skrip dye bulat2, nnt msti la ckp yg doang nie xde idea kew an.
    senanye kalo ko prasan, DBE nie sambungan kpd DB yg dlu kt anime 2.
    sbb name atok dye (goku dlm DBE) nie, goten.
    tp bnyk persamaan nme kt DBE nie.
    ak pown jd keliru.
    ak rase mmg ptot pown dpt 2/5

    ReplyDelete
  5. "sbb name atok dye (goku dlm DBE) nie, goten."

    atok goku sbenanye bname gohan..


    DBE sambungan DB?


    bagi aku la, tidak same sekali..


    DBE nih die memendekkan crite asal 2 untuk muatkan dalam filem.. kalo nak bwat filem base dari jalan citer komik(aku tegaskan jalan cite) mungkin x dapat abis dalam mase 90-120 minit..

    kalo ko btol2 follow komik/anime DB mesti ko bleh bandingkan sebijik2 jalan citer dan watak antare db ngan dbe..

    aku sbenanye harapkan DBE ni jadi cam filem death note.. tapi nak wat camne, omputih pye kje~

    ReplyDelete
  6. e'eh silap la.
    hahahaha.
    nme atok dye dlm dbe ialah Goten.
    lewh slh taip lak.
    hahaha.

    ko taw x ape slh ko?
    sume yg ko ckp 2 sume pandangan dari kau.
    tp ape yg dr pandangan ak sume slh.


    n ape yg ak dpt huraikn kt sini, kau kejap ckp jgn nk ikut anime, kejap ko ckp ikot anime lak.
    ckp pusing2.

    alahai kau nie, care ko ckp cm la ko nie btol2 follow anime DB nie n mcm la kau engt bulat2 stiap ape skrip anime dye or manga dye.
    common man. act like an adult man.
    sume org tgk citer nie bhai.
    dr ak bpe tahun ag lak 2.


    mmg la ade perbandingan jln citer dye.
    kalo dye wat same bulat2, da jd remake versi anime la.
    2 la dye wat laen cket.
    2 la dye namekan EVOLUTION!

    ag satu, standard la dye pndkkn citer 2 jd tok wayang doe.
    common sense la bro.
    lps nie msti la ade smbngn dye an, coz xkn la tetibe da tmt satu filem aje an.
    adoiyai, sblom taip 2 pk la dlu doe.


    ak kt sni bkn nk cri gado, tp kau 2 yg acah2 taw mcm2 bnde.
    ak xde la hbt cm ko an (haha), ko nie ckp jgn bandingkn, tp ko x sedar yg ko 2 sndri asek bndingkn citer nie ngn anime or manga or ngn citer laen.




    grow up la bro!




    skali lg ak nk tegaskn yg ak x mow cri gado pown.
    hahhahahaha.~~~~~~~

    ReplyDelete
  7. "sbb xkn la dye nk wat same cm dlm anime dol.
    cbe ko fikir logik, bpe bnyk kos dye kne tanggung kalo dye wat sebijik cm dlm anime???"

    tak taw la plak aku kalo omputih 2 xckop dwet nak wat filem~ tp filem spiderman yang dorang wat dlu 2 bpe jute ekk~ hmmm.. titanic plak bpe juta~ hmmm.. ntah org putih ni misken kot.

    "pelukis or pembuat komik 2 idea dorang thp maksima, dlm filem plak, bajet kne amek kire.
    nk wat mcm2 sape nk tanggung?
    bnde nie sume risiko.
    ko kne phm.
    dye (pengarah) pertaruhkn mcm2 tok citer nie.
    fikir la cket."


    bajet? ko piker la, starwars 2 camne diorang leh wat? spiderman 2 camne diorang leh wat.. ko igt bajet dye 3-4 juta? commonla, ini buka KRU production


    "in a nutshell, filem x lewh nk wat same cm dlm anime la dol!!"

    mmg la 100% xleh, 90% still boleh kan? at least x mengecewakan die hard fan DB.


    "e'eh silap la.
    hahahaha.
    nme atok dye dlm dbe ialah Goten."

    perlu ke aku bg tau lg sekali? ermm, xpe la.. aku ni x kedekut ilmu. atok die sbenanye GOHAN~ huhu

    "n ape yg ak dpt huraikn kt sini, kau kejap ckp jgn nk ikut anime, kejap ko ckp ikot anime lak.
    ckp pusing2."


    aku juz cakap, b4 nak tgk cte 2. jangan bandingkan ngan db. personali arr, kalo aku bandingkan cte 2 ngan db yang sbena, aku leh bg 1/5 je.

    n bile aku ckp balek psal pbandingan cte db ngan dbe, aku ngah membidas pe yang ko ckp..

    perlu ke aku terangkan perkare temeh ni? hehh


    "lps nie msti la ade smbngn dye an, coz xkn la tetibe da tmt satu filem aje an.
    adoiyai, sblom taip 2 pk la dlu doe."

    ko hanye bace tanpe berfikir ke? aku x ckap pon cte ni xde sambungan.. aku ckp dbe ni bukan sambungan db~ ko ckp db sambungan dbe. mne ade bai

    "skali lg ak nk tegaskn yg ak x mow cri gado pown.
    hahhahahaha.~~~~~~~"

    asku x penah arr tpiker nak gado kat cni.. tambah2 ag ngan sdare sesame islam.. juz nak tegaskan pendapat aku.





    ingat ye, atok goku 2 namenye gohan~

    ReplyDelete
  8. ak da agak da, bnde cm nie xkn abes pnye.
    sbb otak manusia fikir laen2 doe.

    hahha.
    ak da la mls nk taip2 nie.
    hahahahah~~

    ReplyDelete
  9. amin, aku sokong ko weh. btw, tak boleh harap sgt coz penerbit dia pun mcm tak kenal je. even pengarah dia pun tak byk experience. aku tgk mcm tgk antoofighter je. wakaka.

    ReplyDelete
  10. tp kn syamie, kalo ko bce ak nye post nie kn, ak citer psl review, si mamat nie lak citer psl anime la, perbandingan la.
    mcm ape aje.
    dye sndri keliru dgn ape penulisan org lain.
    pstu asek nk bidas aje wlwpon itu pendapat ak sndri.
    agknye dye x phm mksd komentar.
    KOMENTAR 2 pendapat, ade yg baik n ade yg burok.
    n ape yg dye bg 2 bkn komentar.
    tp membidas setip ape yg ak ckp.

    ReplyDelete